Saturday, October 23, 2010

~ALEXANDRIA~

Saat ku menyisip di celahan lorong-lorong kecil,

di sebuah kota lama,

melihat ragam anak-anak Adam,
kepelbagaian cara dalam mencari sesuap nasi.

Kesedaran menjelma,
terlalu banyak yang aku tidak tahu perihal kehidupan,
pengalaman lalu melayang-layang,
sama seperti angin sejuk yang menghembus.

Melihat manusia lantas menyedarkanku, 
betapa jauhnya aku dari zat yang aku sayangi,
betapa aku perlu mengerah tenaga,
dalam menyempurnakan warna hidupku,
seperti yang terlukis dalam fikiran orang tuaku.

Di sebuah kota yang bernama Alexandria,
aku bagaikan pelayar yang hendaknya mengelilingi dunia,
namun kapal yang aku naiki itu hanya baru keluar dari pelabuhan,
dan anak-anak kapalku,
adalah aku sendiri.
Baru ku sedar akan betapa bergantungnya masa depan aku,
atas usaha dan roh aku sendiri.

Dengan rasa rendahnya aku berharap,
agar pelayaranku nanti akan tenang
dan semoga ombak dan ribut yang mendatang,

dapat jua aku rintangi dengan rela dan diselubungi ketenangan.

No comments:

Post a Comment